LUXOR

Flera dagar sedan min senaste uppdatering. Så här kommer ett inlägg om LUXOR!



Vi åkte buss dit, så för att hinna med den var det bara för oss att krypa ur sängen 03:45. Fy. Men oj så värt det! Hursomhelst, på vägen dit var det mycket sömn som gällde för min del, vi stannade och åt frukost också. Vi åkte förbi sockerfält och Egyptens fattigaste stad som heter Quena. Många hus där byggs av lera. Så de få gångerna det faktiskt regnar här, usch det måste vara hemskt. Vissa hus förfaller helt och hållet då. Men det var väldigt häftigt att se.

Väl framme vid Karnaktemplet skulle vi bli guidade av en inhemsk guide som hette Yohanna. Här är det ett killnamn för övrigt. Det var så galet häftigt, världens största tempelkomplex, flera tusen år gammalt och det finns så mycket kvar! Helt makalöst. Och jag spydde. Jorå, nu var det dags för Marcus att bli sjuk när vi är iväg på utflykt, så jag valde att spy i Karnaktemplet. Som tur var fick jag låna en tröja av vår svenska guide som hjälpte mig. Och jag kunde fortfarande ta in upplevelsen, don't worry. Men det är inte alla som kan säga att de har spytt i Karnak! Nene! Här kommer hursomhelst bilder.







Helt makalöst. Att man kunde skapa såna hantverk för så många tusen år sedan är för mig helt galet häftigt. Next up var lunch på en bufféresturang precis vid Karnak-området följt av en båttur på Nilen! Fisk från Nilen ska tydligen ha positiv inverkan när det kommer till sänghalmen också, höhö. Men vi skippade fisken. Nästa stopp var en hantverkarstuga där vi fick se hur de gör ett material som heter alabaster, sedan besöka deras lilla shop där de mer än gärna ville att man skulle köpa något. Jag gick runt där länge men beslutade mig för att spara mina slantar. Här sitter de och gör alabaster:



Efter detta var det dags för en av dagens höjdpunkter: Konungarnas dal. Platsen där massvis av gravar från faraoner finns, bland annat Tuth-Ankhamons grav. Man fick inte fotografera där, men vi gick ner i fyra stycken gravar varav ena var Tuth-Ankhamons grav. Vi har haft blåsigt och molnigt sen dess, kan det vara hans förbannelse som har drabbat oss? Vem vet. Det var i allafall helt otroligt att hans kropp fortfarande finns bevarad efter alla dessa tusen år därnere, färger på väggarna och i materialen. Tänk vilket äventyr det måste ha varit att upptäcka dessa gravar som arkeolog för första gången när allt var orört.

Åter igen ut på vägarna, den här gången var det fotostopp på något häftigt ställe som jag minns väldigt vagt, för jag spydde bakom bussen istället. Så inga foton där nej.



Sista fotostoppet där jag bad Emma gå ut och fota åt mig för jag mådde ju som sagt inte så bra på hemvägen. Men jag såg det genom fönstret! Hur häftigt som helst, två faraoner som sitter där. Egypten alltså, wow. Kulturarv är ju något som det här landet har i allafall. Och det var resan till Luxor. Trots att jag inte mådde tipptopp hela dagen var det en helt sjukt värd dag. Så, om ni befinner er så ni kan ta er till Luxor någon gång - gör det! MEn tips från coachen: Ät inte kalkonmacka till frukost.

Kommentarer
Postat av: felicia.

fyfan vad coooooooooolt! men lille lille! värsta sjuk ju! krya på dig dj!

2012-02-11 @ 15:25:41
URL: http://ohnejentillblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0